Pål Vireberg, grundare och ägare av Annonsbolaget, har en omfattande erfarenhet av försäljning, både inom fältsälj och telefonförsäljning. Med över 30 år i mediebranschen har vi varit en del av flera banbrytande satsningar, bland annat introduktionen av kommersiell radio och radioreklam på 1990-talet samt etableringen av den nya gratistidningsmarknaden vid samma tid.
Den 16 februari 1998 lanserades Metro i Göteborg. Efter åtta framgångsrika år, varav de sista fyra som försäljningsdirektör, lämnade Pål sitt uppdrag. Under hans ledarskap blev Metro Göteborg en global framgång, känd som “The shining star” inom Metro-världen. Därefter väntade nya utmaningar.
År 2006 grundade Pål Annonsdax i Göteborg & Malmö AB, ett säljbolag som ansvarade för annonsförsäljningen till Schibsteds satsning PunktSE. Företaget växte till 23 anställda och var aktivt under två intensiva år, vilket ledde till att Schibsted förvärvade 35 % av Metro Sverige.
Våren 2008 startade Pål Annonsbolaget i Göteborg AB, som initialt arbetade med en rad uppdragsgivare som Direktpress, A Perfect Guide, IFK Göteborg, Veckans Affärer, Privata Affärer, Tidningen Misstänkt och Tidningen Barn. Sedan 2015 har företaget fokuserat på flygmedia och digitala utomhusskyltar (Dooh), med uppdrag för flygplatser och flygbolag.
Från och med augusti 2024 är Annonsbolaget kommersiell partner till SAS, Scandinavian Airlines. SAS är Skandinaviens ledande flygbolag och transporterar årligen 23 miljoner premiumresenärer. Resan fortsätter framåt med samma ambition och drivkraft.